MOCIÓ
DELS GRUPS MUNICIPALS DEL PSC, ERC I CUP DE SUPORT EN DEFENSA DE L’ENSENYAMENT
PÚBLIC PRESENTAT PER L’ASSEMBLEA BAGES ES MOU
Atès que s’ha creat
l’assemblea en defensa de l’ensenyament públic de qualitat EL BAGES ES MOU
integrada per alumnes, docents, personal laboral i PAS, pares i mares,
claustres, consells escolars, AMPAS, sindicats i partits polítics.
Atès que l’assemblea vol manifestar la seva preocupació i
indignació davant les mesures restrictives que està aplicant el Govern de la
Generalitat, així com el Govern de l’estat. Aspecte que
els grups signants subscriuen
Atès que la greu
retallada dels pressupostos per a les despeses de funcionament dels centres que s’està produint des de l’any 2010 (més
d’un 25%) està obligant a ajustar despeses bàsiques i indispensables per al
normal funcionament dels centres. Els ajustos pressupostaris que s’han hagut de
fer han arribat al punt d’haver de prescindir de la calefacció aquest hivern
passat, en alguns centres de secundària del Bages. Tanmateix subvencions pressupostades
com ara PAC, reutilització de llibres... no s'han pagat.
Atès que la
reducció o anul·lació d’altres subvencions com les beques de menjador, les beques de llibres de text
i material didàctic, les beques d’educació especial afecten sobretot les
famílies més desfavorides econòmicament. Amb aquestes retallades es fa més
difícil complir l’objectiu d’inclusivitat, és a dir, “garantir la igualtat d’oportunitats i evitar qualsevol tipus de
marginació i d’exclusió al nostre alumnat”. Amb el no pagament de les
beques de menjador s'està ofegant la gestió de moltes AMPA i moltes es veuen
forçades a externalitzar el servei, i fins i tot a tancar cuines, amb el
descens qualitatiu i nutricional que això comporta.
Atès
que la Conselleria d’ensenyament de la Generalitat de Catalunya ha retallat el
finançament del mòdul de la plaça d’escola bressol municipal de 1.300 al 875 euros pel proper curs,
implicant una reducció de gairebé el 50% en dos anys. Aquest fet representa que
les famílies i els ajuntaments es facin càrrec d’una major aportació i
representa un trencament amb el compliment de la llei 5/2004 del Parlament de
Catalunya en la que s’instava a la col·laboració entre administracions.
Atès
que la Conselleria d’ensenyament de la Generalitat de Catalunya ha retallat el
finançament de les escoles de música, la reducció de la
subvenció per alumne, i això provocarà
que algunes escoles de música del Bages hauran de tancar, els ajuntaments per
fer front a les despeses hauran d'incrementar la ràtio alumne/professor i fer
més hores lectives, menys preparació,
augment de quotes a les famílies, etc
Atès que la retallada de plantilles anunciada comportarà
el proper curs que hi hagi al voltant de
3000 docents menys dels necessaris (entre primària i secundària). Per una part,
no hi haurà un augment de professorat per atendre els nous 15.000 alumnes més
que hi haurà i, per l’altra, a més, es rebaixen les plantilles existents, cosa
que suposarà més precarietat i acomiadaments pel personal substitut i interí.
La retallada de personal afectarà directament la qualitat de l’ensenyament. Ens
podem acomiadar de l’atenció a la diversitat: de l’atenció a l’alumnat amb
necessitats educatives especials, del treball en grups reduïts, desdoblaments,
grups flexibles, i de les hores de reforç per a qui ho necessita. S’obre la
porta a la discriminació i a l’escletxa social. És així, pel que es veu, com el
nostre Govern combat el fracàs escolar que tant diu que el preocupa.
Atès que la Conselleria no ha complert la proposta
de ràtios de professors en data 9 de maig, ja que el 31 del mateix del més va plantejar un augment de 0.5 mestre
per línia. ( Implicant la pèrdua de dos mestres en escoles de 3 línies ).
Atès
que augment de la ràtio alumnat/professorat.
D’entrada, en molts centres, la superfície de les aules no permet l’augment
enunciat. No cal dir que la massificació de les aules també repercuteix en la
qualitat de l’ensenyament i disminueix el tractament individualitzat de
l’alumnat.
Atès
que la Generalitat de Catalunya ha encetat una política de baixes per malaltia
del professorat que afecta la qualitat del servei. En aquests
moments, el professorat amb una baixa no és substituït en els primers cinc dies
laborables, i el curs vinent els deu primers dies. Per tant, l’alumnat és atès
pel professorat de guàrdia del centre i perd hores de classe de la matèria
afectada. La realitat és encara molt més greu i humiliant: suposa la reducció
de sou en cas de baixa perllongada, un atemptat contra la dignitat de les
persones que són “castigades” amb una disminució del seu poder adquisitiu quan
més recursos necessiten. En aquest sentit, cal afegir que actualment ja no
es cobreixen les baixes o reduccions de jornada del personal d’administració i
serveis (administratives, tècniques d’educació infantil, educadores USEE,
vetlladores), ni del personal subaltern. Això alenteix i dificulta força el
funcionament essencial dels centres. Al personal interí administratiu se li ha reduït el 15% de la
jornada i els centres afectats en pateixen les conseqüències.
Atès
que en els darrers temps s’està donant un clar empitjorament de les condicions
laborals dels professionals dels sector. Aquestes mesures s’han concretat ja en
un augment d’hores lectives i se n’ha anunciat ja un
altre per al curs vinent, acompanyat d’una nova retallada del sou (augment de
l’IRPF per part del govern central i disminució d’un 3% per part del govern de
la Generalitat, que se suma al 5 % de l’any anterior). En els darrers anys, la
pèrdua de poder adquisitiu dels professionals supera amb escreix el 20 %.
L’augment d’hores lectives en detriment de les hores de coordinació pedagògica
i preparació de classes conjuntes en el claustre comporten un perjudici a la
qualitat docent. La possibilitat de no pagar als interins els mesos de juliol i
agost.
Atès que s’estan donant una
continus canvis en els currículums,
sobretot d’ ESO i de Batxillerat. La
capacitat d’improvisació en aquest aspecte és realment alarmant. Després de
gairebé dues dècades de canvis continus sense criteri ni consens amb la
comunitat educativa, la precipitació continua.
Atès
que les millores que s’havien aconseguit durant els últims anys, a favor de
l’atenció a la diversitat i, en general, de tot l’alumnat, ara les eliminen i
per tant es fa més difícil complir “l’objectiu
prioritari del Servei d'Educació de Catalunya, que és desenvolupar al màxim les
capacitats de tots i cadascun dels seus alumnes, com a principi fonamentador de
l'equitat i garantia, alhora, de
la cohesió social”. “La finalitat de millorar els resultats educatius i reduir
l’abandó escolar prematur” també perilla.
Atès que els col·lectiu
agrupat en assemblea BAGES ES MOU considera que les
actuacions endegades contra l’escola pública catalana no apunta a cap altre
resultat que no sigui directament desmantellar-la i que la qualitat de
l’escola pública ha de ser el referent públic.
Es
per tot això que el Ple Municipal de Manresa Acorda:
Primer.-
Donar suport al atesos exposats en nom de l’assemblea el Bages es mou.
Segon.-
Rebutjar les retallades endegades pel Govern de Catalunya
respecte al sistema educatiu públic.
Tercer.-
Demanar a la regidoria d ‘Ensenyament de l’Ajuntament de
Manresa la creació d’una taula de diàleg per tal de fer el seguiment de com
afecten les retallades en les escoles municipals, on i tenen competència
directa, així com les de primària i secundaria.
Quart.-
Traslladar aquests acords a la Conselleria d’ensenyament
de la Generalitat de Catalunya, el Govern de l’Estat espanyol, als Grups Parlamentaris
catalans, als centres educatius i les AMPA de la nostra ciutat, i a la
Federació d’Associacions de Veïns de Manresa.
Manresa, 18 de juny de 2012
Grup
Municipal PSC Grup Municipal ERC Grup Municipal CUP
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada